Wednesday, January 22, 2014

კულტურული შოკი

მსოფლიო კულტურა

კულტურული შოკი
თავდაპირველი რეაქცია ინდივიდუალური ან ჯგუფურიცნობიერების შეჯახებასთან ინდივიდების ან ჯგუფების უცხოკულტურულ რეალობასთანკულტურული შოკის სიტუაცია - ესააკონფლიქტის სიტუაცია იდნივიდების ჩვეულ ღირებულებებს,ნორმებსენასყოველდღიურ პრაქტიკას შორისდამახასიათებელიაიმ გარემოსირომელიც მან დატოვა და იმ ახალი გარემოსთვის,რომელშიც ის აღმოჩნდა.
ულტურულ შოკს მეტ-ნაკლებად განიცდის ყველავინც მოხვდებაპირველად უცხო კულტურულ გარემოში (ტურისტებიემიგრანტები და .).შოკური რეაქციის ძალა განისაზღვრება ღრმა განსხვავებით ყოფილ და ახალკულტურებს შორისფსიქოლოგიური დახასიათება პიროვნების,ორიენტაციული შესაძლებლობარიგიდულობის ხარისხი ან პლასტიურობა,არსებული ან ძველი კულტურული ელემენტების არქონამაგალითად,ოჯახიმეგობრებირომლებსაც ინდივიდი გადმოიტანს თავისთან ახალკულტურულ კონტექსტშიხარისხი ღიაობის ან დახურულობისწარმომადგენელი ახალი კულტურისარომელთანც კონტაქტშია ინდივიდი.კულტურულ შოკს ასევე შეიძლება ჰქონდეს ადგილი ჯგუფური შემეცნებისდონეზეროდესაც უცხო კულტურულ გარემოში ერევა მთელი ჯგუფი (მაგ.,მასობრივი ემიგრაციის შემთხვევაშიანდა როდესაც ინტენსიურიკულტურული დიფუზიის შედეგად წარმოიშობა კონფრონტაციის სიტუაციაძველ და ახალ ღირებულებებისნორმებისყოფაქცევის მოდელებს შორის.უკანასკნელი ხშირად ხდება საზოგადოებრივი ტრადიციის მოდერნიზაციისმსვლელობის დროს.
გამოიყოფა ოთხი შესაძლებლობა კონფლიქტის დაძლევის:ნაყოფი კულტურის შოკის გეტოიზაციაამოსულები უკავშირდებიანერთმანეთს და აყალიბებენ შიგნით ახალს მათი კულტურისათვისიზოლირებულ ანკლავებს (გეტო), სადაც ინახავენ და ინარჩუნებენტრადიციებს თავიანთი კულტურული ყოფაქცევის მოდელებს.მაგალითისათვის შეიძლება გამოდგეს დასავლეთის თითქმის ყველამსხვილი ქალაქებისათვის დამახასიათებელი „ჩაინა თაუნი“ (China Town) დაბრაითონ ბიჩი (კვარტლებინიუ-იორკშიასიმილაცია – მოსულებიცდილობენ მთლიანად შეეგუონ ახალს მათი კულტურისათვისშეეთვისონმის ნორმებსღირებულებებიქცევი მოდელებს და მთლიანად უარყოფენ იმკულტურულ მემკვიდრეობასრომელიც დატოვესურთიერთმოქმედება –მცდელობა მოძებნონ რაღაც საშუალო ხაზიგააერთიანონ ახალი და ძველიკულტურის ელემენტებიისინი შეეცდებიან შეათავსონ ორივე კულტურისყოფაქცევის ნორმებიცდილობენ მოაწესრიგონ კულტურათა შორისკომუნიკაციაგაამდიდრონ როგორც საკუთარი კულტურააგრეთვე ის,რომლითაც ისინი ამჟამად სარგებლობდნენამის მაგალითია საწარმოშიმომუშავე ინდოელი და თურქი მუშებირომლებიც სამუშაოზეხელმძღვანელობენ თანამედროვე და ინდუსტირული შრომის წესებით,ხოლო სახლშიოჯახურ ცხოვრებაში იხელმძღვანელებენ თავიანთიტრადიციებითა და წეს-ჩვეულებებითკოლონიზაცია – პირველმოსულებიდაიწყებენ ყველანაირ პროპაგანდასთავსმოხვევას ცხოვრებაში თავისისაკუთარი ყოფაქცევის მოდელებისდაუპირისპირონ ისინი იმასრაცტრადიციული კულტურისათვის არის დამახასიათებელირომელშიც ისინიაღმოჩნდნენეს ხდება როგორც საომარიასევე მშვიდობიანი დაპყრობისდროსასევე მოდერნიზაციის პროცესშიტერმინ „კოლონიზაციას“ ამშემთხვევაში არა აქვს შეფასებითი მნიშვნელობაეს ფასეულობითითვალსაზრისით ნეიტრალური ცნებაასაქმე ეხება კულტურულკოლონიოზაციასპოლიტიკური კოლონიზაცია კულტურულიკოლონიზაციის მხოლოდ კერძოთავისი შედეგბით არც ისე რადიკალურიშემთხვევაა.
 კულტურული შოკიფართო აზრითროგორც ფილოსოფიურ-კულტურული ან ფილოსოფიურ-ისტორიული კატეგორიაკულტურისშესახებ მეცნიერებათა ჩამოყალიბებისათვის თითქმის გადამწყვეტიკატეგორია აღმოჩნდა.
XII-XVII სსმოგზაურთა გადმოცემებმარომლებიც აღწერდნენახალი ქვეყნებისა და ხალხების უსასრულო რაოდენობასევროპაშიკულტურული შოკი გამოიწვიარაც საფუძვლად დაედო კულტურისფენომენის როგორც შესწავლის ობიექტის ჩამოყალიბებას. ამკულტურულმა შოკმა ევროპელთა გონებაში გადატრიალება მოახდინა,რომელსაც შეიძლება ანთროპოლოგიური რევოლუცია ვუწოდოთმისი არსიისაარომ შეირყა ევროპელთა წარმოდგენა საკუთარ განსაკუთრებულობაზე;აღმოჩნდარომ კაცობრიობა შედგება მრავალი კულტურისაგანთუკიკოპერნიკისეულმა რევოლუციამ მოსპო სამყაროს ცენტრის ყოფნის ილუზია,ანთროპოლოგიურმა რევოლუციამ მოსპო ევროპის ილუზია ეკუმენისცენტრში ყოფნისამთლიანად კულტურული შოკი თამაშობს კულტურაშიდადებით როლსვიანიდან ხელს უწყობს კულტურათა ურთიერთქმედებასადა ურთიერთგამდიდრებსტრადიცულ კულტურაში სხვა კულტურულელემენტთა ინტეგრაციასკულტურათა ღიაობის ზრდას.
Source: წერეთელი ივანეკაკიტელაშვილი ქეთევანკულტურა დამოდერნიზაციასალექციო კურსი სოცმეცნმაგისტრატურისათვის / ივანეწერეთელიქეთევან კაკიტელაშვილი; [მთრედ.: მარინე ჩიტაშვილიენობრ.რედ.: ლია კაჭარავა] - თბ. : სოციალურ მეცნიერებათა ცენტრი, 2006
მოძიებულია გვანცა ირომაშვილის მიერ მე-11 კლასის მოსწავლე

წყარო: http://www.nplg.gov.ge/gwdict/index.php?a=term&d=5&t=10002

No comments:

Post a Comment